Waarom je als ondernemer NU je Twitter strategie moet bepalen

Zoals je al weet of hebt ervaren worden websites met de hoogste Pagerank bovenaan in Google getoond. Denk bijvoorbeeld aan je Facebook, Linkedin, Wikipedia etc. Binnenkort wordt daar eentje aan toegevoegd. Ook Twitter zal namelijk bovenaan de zoekresultaten in het oog springen. De zoekgigant toont vanaf nu namelijk de meest recente en relevante tweets bovenaan. Hoe werkt dit, welke kansen biedt deze ontwikkeling jou als ondernemer en wat zijn de zes zaken die je nu moet ondernemen om te profiteren?

Google+ zwicht

google-321media-twitter-searchActueel en relevant vormen samen de rode draad bij alle innovaties die de populairste zoekmachine doorvoert. Geen wonder dat zij dan uitkomen bij ’s werelds meest actuele media; Twitter. De zoek-kracht van Google gebundeld met de real-time functie van Twitter. Een win-win situatie zo leek het al in 2009 toen hiertoe concrete afspraken werden gemaakt. Kort daarop bedacht Erik Emerson Schmidt, CEO van Google destijds, zich. De reden hiertoe was de introductie van Google Plus. Met de komst van een eigen Sociale Media platform dacht de zoekgigant zelf te kunnen voorzien in deze actuele informatie. Dit gebruikersniveau heeft Google+ (nog) nooit bereikt. Nu Larry Page, oprichter van Google, zelf weer met de scepter zwaait in ‘the daily operations’ heeft er een reünie plaatsgevonden en hebben de partijen alsnog besloten de krachten te bundelen. Een kanttekening moet worden gemaakt bij het feit dat Google+ dus een -1 toe staat en zwicht ten behoeve van de wapenwedloop in de aandacht van de internetgebruiker; een naar mijn inziens slimme zet voor dit moment.

Hoe het werkt

twitter-321media-googleWanneer je zoekt naar een persoon, artiest of bedrijf zal Google diens twitteraccount raadplegen en de meest actuele tweet tonen. De kans is namelijk groot dat je op zoek bent naar het laatste nieuws en belangrijker dan diens ego is de merkwaarde van Google om als meest actuele en relevante zoekmachine te fungeren. Zo behoud zij in ieder geval haar marktaandeel. Daarnaast, of beter gezegd daaronder, worden natuurlijk alle overige zoekresultaten getoond. Wanneer niet gezocht naar personen of instanties, maar naar specifieke onderwerpen of evenementen zoals je dat al gewend was met de hashtag, worden ook de meest relevante tweets hierover getoond. Zo zal het zoeken naar #toppers de meest actuele tweets opleveren over het gezamenlijke concert van de olijke Nederlandse artiesten.

Welke kansen doen zich nu voor?

Dacht je tot op heden misschien dat je doelgroep niet zozeer vertegenwoordigd was op Twitter of hier niet zo intensief gebruik van maakt? Nu zou je wel eens veel bezoekers en belangrijke leads mis kunnen lopen wanneer je Twitter verwaarloosd. Iedereen die nu immers de zoekmachine ergens toe verzoekt; raadpleegt dus ook het meest herkende vogeltje ter wereld.

De tendens waarin content steeds belangrijker wordt gemaakt blijft hiermee ook stevig geprolongeerd. Was je voorheen namelijk vooral aangewezen op Social Media om je content op korte termijn om te kunnen zetten naar bezoekers, daar de spiders van zoekmachines tijd nodig hebben om deze te ‘crawlen’ en indexeren; nu kun je dus bij gebruik van een goede content marketing – het plaatsen van je content op twitter – ook direct verkeer genereren. Dit kan een sterke toename in unieke bezoekers opleveren omdat de directe bezoekers tot op heden vooral voortkwamen uit mensen die je al volgden op Facebook of andere kanalen waar je de content plaatste. Nu kan eender welke zoekmachine gebruiker dus bij de content terecht komen die je slechts seconden eerder publiceerde! Nog een belangrijk gevolg hiertoe is dat een keyword research nu ook nog belangrijker wordt voor je Social Media strategie.

Het grote plaatje

twitter-gebruik-321mediaHet gebruik van Twitter zal als gevolg hiervan drastisch toenemen verwacht ik. Het kan overigens voor Google ook nog wel eens een zeer strategische zet op het schaakbord kunnen zijn. Waar Google namelijk autoriteit verliest als real-time media; gunt zij Twitter dit bekertje ranja zolang deze binnenshuis wodt opgedronken. De verloren slag met Google+ overigens, pakken zij wellicht terug doordat naar verwachting je Twitter een officiele koppeling moet ondergaan met je Google+ account om er zeker van te zijn dat er geen copycat of concurrent aan de haal gaat met jouw Twitterfeed – en potentiële leads – in de zoekresultaten. Google+ vormt hiermee steeds meer een centrale autoriteit voor de digitale identiteit van personen en bedrijven op het web. Zo kun je ook je (zakelijke website) koppelen met je Google+ account en is Youtube – dat eigendom van Google is – automatisch gelieerd hieraan. Zeker zakelijk gezien biedt dit meerwaarde in termen van zoekmachine optimalisatie. Het is onbekend op dit moment of Twitter ook met andere zoekmachines zal samenwerken in de toekomst zoals Bing of Yahoo.

De zes zaken die je nu moet ondernemen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *